Belevingen in de stad!

28 juli 2016 - Notting Hill, Australië

Het is een tijdje geleden dat ik een blog heb geschreven, maar maak je geen zorgen. Ik heb het nog steeds heel erg naar mijn zin en neem daarom soms niet de tijd om even te schrijven.

In de laatste oriëntatieweek ben ik meer naar de stad geweest. Ik ben naar de Queen Victoria Market geweest. Dat is een overdekte hal met allemaal winkels die vlees, vis, kaas etc. verkopen. Daaromheen staan buiten nog de groentekramen en ook souvenirkraampjes. Daarnaast heb ik buurt Fitzroy bezocht, dat is een van de buitenwijken van Melbourne. In deze wijk is veel street art te vinden. ’s Avonds ben ik in deze buurt ook naar een Rooftop bar geweest. Het uitzicht over Melbourne vanaf de bar was mooi :)

Ik heb de haven van Melbourne bezocht in de buurt ‘Docklands’. Hier staat ook de Melbourne Star, dat is zegmaar de London Eye van Melbourne. Vanaf de Docklands ben ik met een oude tram door de stad gereden terug naar Flinders Street Station (het oudste en meest centrale station). De trams in het centrum zijn gratis, heel fijn!

Ik ben naar de oude gevangenis van Melbourne geweest. Door Audrey, een Australisch meisje van mijn verdieping, kwamen we op het idee om daar heen te gaan. De rondleidster deed in het begin alsof ze een bewaker was en wij als bezoekers waren de gevangenen en moesten als vrouwen en mannen uit elkaar en werden even  in een cel opgesloten. Daarna vertelde ze meer over de gevangenis. Zo werden er tot 1994 gevangenen in ondergebracht; niet eens zo heel lang geleden.

Farrer Hall organiseerde als een van de activiteiten om naar een AFL game te gaan en daar ben ik mee mee geweest. AFL is DE sport van Australië. Zoals Nederlanders helemaal gek kunnen zijn van voetbal, zo zijn Australiërs helemaal gek van deze sport. Het is Australian Football en is een soort combinatie van rugby en voetbal.

En.. mijn eerste tripje buiten Melbourne (maar 2 uur rijden met de bus haha) was naar Sovereign Hill. Dit is een soort park waar ze de geschiedenis van Australië na spelen. We kregen hier een ondergrondse goudmijn tour en een demonstratie waarbij goud gesmolten werd. Dit was iets waardoor ik Australië wel weer iets beter kan begrijpen. Australië heeft een paar stereotypes, zoals de koala’s en de kangoeroes, maar verder is het best lastig om een goed beeld te vormen van wat de Australische cultuur is. Hier een korte verklaring over de welvaart van Australië en in dit geval Melbourne: van 1851-1860 werd er in deze streek heel veel goud én de grootste blokken goud gevonden (69 en 72 kg). Alle mannen gingen dus in mijnen werken om zoveel mogelijk goud te vinden. Melbourne werd door de vondsten in die tijd de rijkste plek op aarde. De welvaart van Melbourne verdubbelde en dat is de voornaamste reden waren Melbourne nog steeds rijk en dus prijzig is ;p

Daarnaast heb ik in de hal waar ik woon nog meer activiteiten gedaan. We mochten gratis bowlen en lasergamen. We zijn een keer een avondje gaan trampoline springen en we hadden een Christmas in July diner. Dat is best een dingetje hier in Australië, omdat ze nu warme truien kunnen dragen. In Sovereign Hill stond zelfs een kerstboom!

Sinds maandag heb ik colleges en werkgroepen van de universiteit en begint het wat “serieuzer” te worden, maar ook dat gaat hartstikke goed samen met veel plezier hebben. In mijn volgende blog zal ik wat meer daarover vertellen.

1. Truus Storm:
    1 augustus 2016
    Jolien, leuk om je ervaringen van overzee te lezen. Je ontdekt jezelf in een andere omgeving. Veel plezier met deze ontdekkingen. groetjes Truus